Adventskonsert

Solister: Christer Paulsson - cello, Katharina Frogner - sång
Pris: Fri entré

Advent

Bygdens körer och Borlänge Orkesterförening i skön förening och var för sig har varit troget återkommande inslag i Adventskonserten i Stora Tuna kyrka. Det är en rymd och en värme i akustiken där som skänker både intimitet och storslagenhet åt musiken. Att Otto Olssons Advent kommer att ljuda från orgelläktaren kan vi räkna med. Så har det alltid varit.

Bengt-Åke Lindén

För orkesterns del sker det emellertid en förändring: Christer Paulsson har beslutat att trappa ner på dirigerandet och i ställe framträda som cellosolist i Max Bruchs vackra Kol Nidrei. Dirigent blir i stället Bengt-Åke Lindén, som de flesta är vana att se traktera valthorn. Men han dirigerar också Ungdomssymfonikerna och är flitig körledare.