Solistkonsert

Dirigent: Mario Gropsianu
Pris: 150:- /Skolungdom 75:-

Mästarmöten

Vid årets solistkonsert får vi uppleva mästarmöten på flera nivåer. En är givetvis att två av musikhistoriens stora tonsättare, Haydn (1732-1809) och Mendelssohn (1809-1847)visserligen inte möttes men deras livsbanor nuddade varandra för 200 år sedan. För att hylla dessa två inleder vi konserten med Mendelssohns uvertyr Hebriderna, som han inspirerades till efter att ha besökt ögruppen utanför Skottlands västra kust. Som avslutning spelar vi sedan Haydns Symfoni Nr 100, som brukar kallas 'Militärsymfonin'. Inte för att den skulle vara speciellt krigisk men Haydn använder sig här av cymbal, tamburin och andra instrument hämtade från den osmanska (turkiska) janitsjarmusiken.

Som en brygga mellan dessa två tonsättare, och mellan två epoker i musikhistorien, låter vi klarinettmästaren Fredrik Fors, sedan åtskilliga år försteklarinettist i Oslos Filharmoniker, spela Carl Maria von Webers Klarinettkonsert Nr 1. Weber skrev musik under båda de andra tonsättarnas livstid och brukar betraktas som den förste romantikern - men med rötter i klassicismen.

Vi kan tala om ytterligare ett mästarmöte - faktiskt en återförening mellan Fredrik Fors och konsertens dirigent Mario Gropsianu. Senast Fredrik spelade med orkestern ville han som extranummer spela ett stycke av Morton Gould, men för det behövdes en kontrabasist, och Mario, som i många år spelat bas i BOF, fanns till hands och de framförde tillsammans en svängig duo. Nu träffas de igen men denna gång med Mario som dirigent. Vi får väl se om det blir ett extranummer den här gången också.

Mario Gropsianu har alltså en dirigentkarriär parallellt med sitt kontrabasspelande och sina pedagogiska uppdrag. Han dirigerar regelbundet i sitt hemland Rumänien, har gästdirigerat i Spanien och framträder ofta med Dalarnas Orkesterförening i Falun, närmast vid en konsert den 7 februari, alltså exakt en månad före vår konsert.