Solistkonsert

20 februari kl. 17,00
Solist: Stephan Fahlgren, piano

Chopin 200 år

Frederic Chopin föddes i Polen den 1 mars 1810, så vår hyllningskonsert ligger bara en dryg vecka före jubileet. Chopin räknas som en av de allra främsta kompositörerna av pianomusik och många av hans valser, polonäser, etyder, impromptun m m är mycket välkända och ofta framförda. Den mesta av hans musik är just musik för solopiano, men han skrev också en fin cellosonat, ett drygt dussin sånger och två pianokonserter. Den som vi kommer att spela går i f-moll och betecknas som nummer två, men den är i själva verket komponerad tidigare än nummer ett som går i e-moll. Anledningen till den missvisande numreringen är att e-mollkonserten gavs ut i tryck tidigare än den i f-moll.
Stephan Fahlgren, som alltjämt studerar - i Köpenhamn för övrigt - är uppväxt i Borlänge och för lite drygt ett år sedan gav han en mycket uppskattad soloafton i kammarmusikföreningens regi. Därför föll det sig ganska naturligt att engagera honom också till orkesterföreningen. Förutom konserten kommer Stephan också att spela ett par rena solostycken.
På programmet står också musik av den svenske tonsättaren Gunnar de Frumerie, Svit i gammal stil, och Franz Schuberts Symfoni nr 3 i D-dur.