Vårfestival

Vårfestival Borlänge Orkesterförening
14 maj kl 17.00
Anna Eklund-Tarantino, sopran, Carolina Bengtsdotter Ljung, mezzo-sopran, Gwyn Hughes Jones, tenor och Tobias Nilsson, baryton
Borganäskören och Borlänge Kammarkör
Dirigent: Mario Gropsianu
Pris: 200:-

Jussi Björling 100 år

I år är det 100 år sedan Jussi Björling föddes i Borlänge. Runt om i världen har detta firats och kommer att firas. Det är självklart att han ska firas också i sin födelsestad. Ett av alla de arrangemang som sker till hans ära under året är Vårfestivalen. För att riktigt markera Jussis betydelse har vi, förutom två körer, engagerat inte mindre än fyra solister med bland andra tenoren Gwyn Hughes Jones från Wales, tvåa i Jussi Björling Tenor Competition år 1994. Repertoaren består till allra största delen av musik ur operor där Jussi framträdde och en höjdpunkt bland många blir kvartetten ur Rigoletto.

Gwyn Hughes Jones

Gwyn Hughes Jones kommer från Llanbedrgoch, Anglesey, i Wales. He gjorde sin professionella operadebut 1995 med Welsh National Opera, då han sjöng Ismaele i Verdis Nabucco. Sedan dess har han sjungit åtskilliga roller där liksom på English National Opera och Covent Garden-operan i London. Han har gästspelat i bl a Lyon, Paris Brüssel, Oslo och Trondheim.
Sin amerikanska debut gjorde han 1999 i Chicago och samma år framträdde han för första gången i San Francisco. 2001 var det dags för debut på Metropolitanoperan i New York, dit han regelbundet återvänt. 2008 sjöng han Cavaradossi i Los Angeles med Placido Domingo som dirigent.
Gwyn har också en omfattande konsertrepertoar som han har framfört runt om i världen, däribland Israel och Japan. Under fjolåret gav han flera konserter till Jussi Björlings minne, 50 år efter vår svenske storsångares bortgång.

Anna Eklund Tarantino

Anna är en av landets mest eftersökta konsertsångerskor och har framträtt i Dalarna i olika sammanhang. Sedan en tid har hon också fritidshus i länet. Hon gästspelar också regelbundet utomlands, senast i Ukraina.

Carolina Bengtsdotter Ljung

Carolina var under flera säsonger anställd vid operan i Mannheim i Tyskland men är numera frilansande sångare. Hon utbildade sig i Göteborg oh Stockholm. 1996 tilldelades hon Jussi Björlingstipendiet och samma år Svenska Richard Wagnersällskapets Bayreuthstipendium. Hon är bosatt i Falun och has sjungit flera gånger i Borlänge, senast vid minneskonserten i Stora Tuna kyrka den 9 september, på 50-årsdagen av Jussi Björlings bortgång.

Tobias Nilsson

Tobias spelade i flera år oboe i Borlänge Orkesterförening men bestämde sig sedan för att utbilda sig till sångare. Efter studier vid Musikkonservatoriet i Falun och fortsatte därefter i Köpenhamn. För närvarande arbetar han som musiklärare på Hagagymnasiet.

Mario Gropsianu

Mario utbildade sig i sitt hemland Rumänien. Han arbetar till vardags som lärare vid Dans- och musikskolan i Falun, där han undervisar i kontrabas och elbas men han är också flitigt verksam som dirigent i olika sammanhang. Opera är hans stora passion.