Vårfestival

Solist: Hanna Turi
Körer: Jakobskören, Tuna-Torsångskören och Stora Skedvi kyrkokör
Dirigent: Bengt-Åke Lindén
"Stormaktsmusik" har Bengt-Åke satt som arbetsnamn för den här Vårfestivalen. Det blir både ryskt (Chatjaturian och Sjostakovitj) och amerikanskt (bl a ur storfilmen Titanic) och svenskt! Men Sverige är väl ingen stormakt, även om vi vill vara lite stöddiga av oss, invänder säkert någon. Men lugn, på sextonhundratalet var vi en riktig stormakt, jämbördig med Ryssland - och USA existerade inte ens! Så visst passar det att vara riktigt storsvensk till våren. Hugo Alfvéns Festspel är ju praktfullt, Bobby Erikssons Utskärgård påminner om saltstänkta seglatser mellan vindpinade kobbar och skär, Lars Erik Larssons Förklädd Gud, finalen, tillhör det mest älskade i den svenska musiklitteraturen (här får vi förutom tre körer också höra solisterna Eva Lövgren och Tobias Nilsson), och eftersom det i år är 100 år sedan Lille Bror Söderlundh föddes blir det inte bara Blomma min stad utan också Folklig vals nr 2, ofta lite vanvördigt kallad "Pottvalsen". Festivalens huvudsolist är Hanna Turi, exklusiv Peace & Love-artist och mitt i en spännande karriär. Vad hon kommer att sjunga vet vi i skrivande stund inte - men det är ju inte helt fel med lite överraskningar.