Carmen

Carmen Borlänge Orkesterförening
lördag 10 mars kl 17.00
Solister: Carolina Bengtsdotter Ljung, Anna Eklund Tarantino, Per-Håkan Precht, Anton Ljungqvist
Borganäskören, Ungdomskören och Forssaängkören
Dirigent: Mario Gropsianu

Handlingen

Korpralen Don José blir betagen i den vackra zigenerskan Carmen och låter henne fly när han ska ta henne till fängelset efter ett knivslagsmål. Själv blir han degraderad och satt i fängelse. När han kommer fri träffas de på nytt men Carmen tröttnar ganska snart och säger "Du älskar mig inte längre." Don José tänker gå sin väg men möter då sin överordnade löjtnant Zuniga, som också är kär i Carmen. Det blir en duell, Carmens vänner ingriper, men Don José kan inte längre återvända till sitt regemente utan följer Carmen och hennes smugglarkompisar upp i bergen. Dit kommer sedan toreadoren Escamillo, som Carmen redan träffat och blivit förtjust i. Ett gräl mellan Don José och Escamillo bryter ut och åter ingriper Carmens kumpaner. Don Josés tidigare flickvän dyker upp och berättar att Don Josés mor ligger för döde. Motvilligt följer han med men lovar att återkomma. I operans sista akt befinner vi oss utanför tjurfäktningsarenan i Sevilla. När alla utom Carmen gått in för att se Escamillos kamp mot tjuren dyker Don José upp och vädjar att Carmen ska komma tillbaka till honom. Hon vägrar och i raseri drar José sin kniv och sticker ner henne. I samma ögonblick hör man hurraropen inifrån arenan: Escamillo har besegrat tjuren.

Musiken

Många av musiknumren i Carmen är välkända. Redan under förspelet nickar de flesta igenkännande och sedan radas melodierna upp som ett pärlband: habaneran, seguidillan, toreadorarian, blomsterarian, Micaëlas vackra aria och slutligen sista aktens tjurfäktningsmusik och den dramatiska slutduetten. Känner man redan dessa nummer är det ändå fängslande att få dem inplacerade i sitt sammanhang. All musik i operan kommer vi inte att hinna med, men alla godbitarna finns med och de kommer att bindas samman av en berättare.

Sångarna

Vi har engagerat några av Sveriges främsta sångare i roller som de har gjort till sina egna. I titelrollen hör vi Carolina Bengtsdotter Ljung, välkänd från flera konserter i Borlänge. Bara under fjolåret medverkade hon vid den välbesökta hyllningen till Jussi Björling vid Vårfestivalen. Hon sjöng också i Missionskyrkan i september då Jussi Björlingstipendiaten Hanna Husáhr hyllades. Ännu senare medverkade hon vid det svenska uruppförandet av Nicolae Bretans Requiem. Anna Eklund Tarantino medverkade också vid de två förstnämnda konserterna. Hon är en av de mest mångsidiga svenska sopranerna, hemmastadd i både barockmusik och moderna verk och Micaëla är en favoritroll. Per-Håkan Precht har sjungit på de flesta av Sveriges operascener och är även efterfrågad i de nordiska grannländerna. Under hösten har han t ex gästspelat på Finska Nationaloperan i Helsingfors. Anton Ljungqvist räknas till de främsta yngre barytonsångarna. Han gjorde succé vid invigningen av Konsertladan i Vattnäs i somras och sjunger under våren just Escamillos roll på Malmöoperan.

Biljetter

Biljetterna till Carmen släpps lördagen den 18 februari på Turistbyrån Visit Falun Borlänge. Priset är 200:-. Förköpsavgift tillkommer.