Jubileumskonsert

Solist:Terés Löf, piano
Biljettpris: 150:- förköpsavgift tillkommer

Jubileum!

I år är det hela nittio år sedan Borlänge Orkesterförening bildades.Mycket har hänt sedan dess. En liten glimt av de gångna åren kan du få under fliken "Historik". Men eftersom vi är en i allra högsta grad levande orkester så blickar vi gärna framåt och konstaterar att jubileet kommer att firas den 6 oktober med den troligen största orkesterbesättning vi haft - i varje fall på stråksidan. 14 förstavioliner, lika många andra, sex viola, sex celli och fyra kontrabasar. Det kommer att bli maffig stråkklang det, speciellt i Tjajkovskij. Hans femte symfoni har vi spelat tidigare men det är så härlig musik så den upprepar vi gärna. Det blir emellertid först efter paus.Vi inleder med musik av en annan jubilar, nämligen Lille Bror Söderlundh som föddes för 100 år sedan. Hans visor minns de flesta som varit med några år men han komponerade så mycket annat, däribland baletten "Kejsarn av Portugallien". Handlingen bygger förstås på Selma Lagerlöfs roman och den som ursprungligen svarade för koreografin var ingen mindre än den legendariske Ivo Cramér. Hela baletten spelar vi inte utan en tresatsig svit som tonsättaren sammanställde för konsertbruk. Före paus blir det också musik av Wolfgang Amadeus Mozart, den vackra pianokonserten i C-dur, som går under smeknamnet "Elvira Madigan", ända sedan Bo Widerberg på sextiotalet använde den långsamma satsen som ledmotiv i filmen om lindanserskan Elvira och hennes älskade löjtnant Sparre. Solist är den unga och mycket framgångsrika Terés Löf, som faktiskt gästade Borlänge för några år sedan vid en kammarmusikkonsert tillsammans med violinisten Daniel Röhn.

Det här är underbar och lättlyssnad musik, sorgsen emellanåt men däremellan utåtriktad och glad - eller dramatisk. Precis som livet självt. Alla som älskar musik ska givetvis gå på den här konserten och en extra liten anledning kan ju vara att det är jubileum. Men några presenter behöver ni inte ta med. Vi firar utan paket denna gång.