Minneskonsert

Christer Paulsson och Bengt-Åke Lindén, dirigenter
Biljettpris: 100:-

Vem var Lille Bror?

Bror Axel Söderlundh var född den 21 maj 1912 i Kristinehamn och växte upp där och i Charlottenberg. På 30-talet kom han till Stockholm för musikstudier men avlade andrig någon examen, troligen på grund av att han där träffade en annan värmlänning, poeten Nils Ferlin, och började tonsätta hans dikter. Visorna blev enormt populära och Lille Bror blev snabbt ett känt namn. Han arbeta några år som kapellmästare, bland annat åt Karl-Gerhard, och började även skriva filmmusik och annan instrumentalmusik. 1943 flyttade han till Västanvik i Leksand där han bodde fram till sin alltför tidiga död. PÅ 50-talet blev han dirigent för Borganäskören och Borlänge Orkesterförening och var från 1955 kommunal musikledare i Borlänge. Han avled 1957, bara 45 år gammal.

Vid vår minneskonsert, som är en samproduktion mellan Borlänge Orkesterförening och Borlänge Kammarmusikförening, får vi höra både visor och körstycken och ett flertal av hans kompositioner för stråkorkester, däribland de tre populära folkliga valserna - den mest kända går under namnet "pottvalsen" eftersom sonen Michael just hade lärt sig sitta på pottan när musiken var klar. Vi får också möta Marcus Moszny som solist i Havängsvit för piano och stråkorkester.