Musik från vita duken

8 mars kl 17.00
Dirigent och konferencier: Tomas Hellström
Solister: Eva Unosson, violin, Rasmus Fröderberg, piano, Hannes Heinemann, oboe
Förköp hos Visit södra Dalarna.
FÖRSÄLJNINGEN HAR BÖRJAT!
Biljettpriser: Vuxna: 150:-
Ungdom t o m 19 år: 50:-

Musik från vita duken

Film och musik har varit intimt sammankopplade nästan lika länge som det visats rörliga bilder på bioduk. Visserligen kallar man de tre första decennierna av filmhistorien för stumfilmstiden, och sant är ju att man då var tvungen att läsa skådespelarnas repliker på duken, men musik fanns det nästan alltid. I de flesta fall var det en skicklig pianist som spelade, många gånger musik specialskriven för en viss film, men ännu oftare sådant som var allmängods, avsett att frammana vissa stämningar och känslor: glädje, sorg, hot, ilska. På vissa flotta biografer hade man till och med hela orkestrar. Men allt detta förändrades när ljudfilmen kom i slutet av 1920-talet. Då fick publiken inte bara höra rösten på sina favoritskådespelare utan fick också musiken spelad synkront med handlingen. Under 1930-talet anställdes framstående kompositörer av de stora filmbolagen, kompositörer som ofta på heltid skapade vacker och spännande bakgrundsmusik eller våldsamt dramatisk musik när spänningen steg. Namn som Korngold, Steiner, Newman och Herrmann hittade man ofta på förtexterna, och på senare år har inte minst John Williams producerat mängder av suggestiv musik till storfilmer. Vem minns inte de gastkramande scenerna i Hajen, för att inte tala om Star Wars.
Vad vi får höra den 8 mars får än så länge förbli en hemlighet, men eftersom den unge pianisten Rasmus Fröderberg är engagerad som solist kan man nog misstänka att det blir musik ur "Elvira Madigan", där Bo Widerberg ju använde sig av den långsamma satsen ur Mozarts pianokonsert nr 21. Vad vi med säkerhet vet är att vi har lyckats engagera en dirigent som inte bara är en framstående musiker utan också en verklig cineast. Filmexpert är väl det lämpligaste svenska ordet. Tomas Hellström arbetade i många år som musiklärare vid Borlänge Musikskola och spelade då också flöjt i orkesterföreningen. Sedan ett antal år är han nu heltidsmusiker i Dalasinfoniettan och Borlängepubliken känner honom väl som dirigent för Borlänge Skolors Musikkår och Hemvärnets Musikkår. Då vet man också att han är en spirituell och vältalig konferencier.
Det här är emellertid första gången han dirigerar Borlänge Orkesterförening, och det ska bli spännande - inte minst repertoarmässigt.

"Vid många filmmusikkonserter spelas det bara musik från de senaste storfilmerna", sa Tomas redan tidigt i höstas när vi började resonera om innehållet, "men det finns så mycket fantastiskt fin musik från trettiotalet och framåt och jag vill att det här ska bli en konsert för alla åldrar och alla smaker."

PS
Nu kan det väl vara dags att glänta lite på locket till några av askarna med gamla filmrullar. Titta, där står självaste James Bond vid bardisken! Och där i hörnet sitter E.T. och längtar hem. Vem är det som kommer flygande där uppe? Jo visst, Superman förstås. Och de som visslar så muntert och taktfast är naturligtvis grabbarna i Bron över floden Kwai. Jag skymtar andra godbitar också men dem låter vi vara hemliga ett tag till.
GF