Sinfonia concertante

Dirigent & solist: Tobias Ringborg
Pris: 150:-

Mozart forever

I fjol vann hon Svenska Solistpriset, i maj i år tog hon hem Norska Solistpriset också! Och nu ligger världen för hennes fötter: Ellen Nisbeth! Missa inte den mest lysande begåvning på altfiol som kommit fram på mången god dag. Tillsammans med Tobias Ringborg spelar hon ett av de största bland Mozarts många mästerverk: Sinfonia Concertante i Ess-dur. Inspirationen fann han hos de stora barockmästarna men stilen är hans egen. Serenata Notturna i en lättsammare, mera underhållande stil, är lika betagande, skriven för två små orkestrar. Symfonin i Ess-dur är den första av de tre symfonier som Mozart skrev sommaren 1788. De tre utgör krönet på hans symfoniskapande. När han skrev Essdursymfonin befann han sig i penningknipa och författade tiggarbrev, fyllda av svarta tankar. Av detta märks dock ingenting i musiken, som är ljus och nästan överjordiskt skön.