Jussi Björlingmuseet 20 år

Jussi Björlingmuseet 20 år Borlänge Orkesterförening
4 oktober kl 17.00
Solister: Anne Wik Larssen, sopran, Markus Pettersson, tenor, Bengt Krantz, baryton
Marcus Moszny, piano, Harald Henrysson, presentatör
Dirigent: Christer Paulsson
Pris: 180:- (ungdom t o m 20 halva priset)
Förköp hos Visit Södra Dalarna

Hyllning till Jussi och hans museum

Att Jussi Björlingmuseet, världens bästa sångarmuseum enligt den engelske operaexperten John Steane, nu firar 20-årsjubileum är sannerligen värt att uppmärksamma. Det gör vi genom att arrangera denna jubileumskonsert. Självklart står Jussis repertoar i centrum. Det blir flera nummer som vi hört honom sjunga många gånger. Tonerna, Sången till livet ur Tosca och den berömda Pärlfiskarduetten till exempel. Men all övrig musik under kvällen har också anknytning till Jussi. Vi får nämligen höra idel musik ur operor där Jussi någon gång medverkade under sin 30-åriga karriär. Inte mindre än 53 operor hade vi att välja bland.
Den vackra och medryckande uvertyren till Wilhelm Tell får oss att minnas att Arnold i den operan var en av hans tidigaste roller på Stockholmsoperan i början av 30-talet, och hans allra första större roll, som han sjöng innan han var 20 år fyllda var i Mozarts Don Giovanni. Ur den operan får vi höra en härlig duett. Välkända arior or Barberaren i Sevilla, Bohème och Romeo och Julia står också på programmet, liksom en duett ur La Traviata, balettmusik ur Faust och ett mellanspel ur Hilding Rosenbergs numera bortglömda opera Resa till Amerika. Men musiken kommer ni att känna igen.

Utöver detta får vi också höra Harald Henrysson, världens främste Jussi Björlingexpert och tidigare chef för Björlingmuseet, berätta om museets tillkomst.

Tre framstående sångsolister får vi också möta, en ung tenor som enligt alla kännare är på väg mot en lysande karriär, en ung sopran som redan är ute i stora världen och en baryton med utomordentlig erfarenhet och briljant röst.

Anne Wik Larssen (bilden) är född i Trondheim och utbildad vid Institutt for Musikk i Trondheim samt vid Operahögskolan i Oslo. På repertoaren står operaroller som Liu (Puccinis Turandot), Marguerite (Gounods Faust), Micaëla (Bizets Carmen), Mimi (Puccinis La Bohème), Manon (Puccinis Manon Lescaut), Pamina (Mozarts Trollflöjten), María (Piazzollas María de Buenos Aires). Utöver detta har Wik Larssen en bred repertoar inom såväl opera som romanssång och tango. I konsertsammanhang har Anne Wik Larssen varit solist bland annat med Bergen Filharmoniske Orkester, Kristiansund Symfoniorkester, samt framträtt vid operafestivalerna i Oslo, Kristiansund och vid Trondheim Tangofestival. Hennes tolkning av Marguerite i Gounods Faust vid Nationaloperan i Estland har hyllats av kritiker, liksom hennes huvudroll i Janáceks Den listiga lilla räven vid Bergen Nasjonale Opera. I somras gjorde hon rollen som Napoleon i Tokfursten i Vattnäs och nästa sommar kommer hon att sjunga Liù i Turandot i Dalhalla tillsammans med bl a Nina Stemme.

Markus Pettersson är född 1987 i Rengsjö i Hälsingland och har studerat vid Vadstena Folkhögskola och Operahögskolan i Stockholm, där han nu går sin masterutbildning. Han har deltagit i flera operauppsättningar, däribland Donizettis Enrico di Borgogna på Vadstena slott sommaren 2012. Han har också framträtt på Kungliga Operan, vid Kirsten Flagstadfestivalen i Hamar och tilldelats flera stipendier, bland annat Christina Nilssonstipendiet, William Lindstipendiet och Anders Walls Confidencenstipendium.

Bengt Krantz fick sin utbildning vid Operastudio 67 och Statens Musikdramatiska Skola. Han är en av landets mest mångsidiga sångare med ett 90-tal roller bakom sig. Han har sjungit på bl a Kungliga Operan, Folkoperan, Värmlandsoperan och Malmöoperan, där han är fast anställd sedan 2007. Bland rollerna kan nämnas Falstaff, Rigoletto, Macbeth, Scarpia i Tosca, de fyra basrollerna i Hoffmanns äventyr och Figaro i Barberaren i Sevilla. Han är också skådespelare med ett flertal film– och TV-roller och arbetar dessutom som talboksinläsare. Sedan 2005 är Bengt ordförande i Jussi Björlingsällskapet.

Christer Paulsson dirigerar och Marcus Moszny medverkar som ackompanjatör i ett par sånger.