Vårfestival

Dirigent: David Lundblad
Pris: 160:-

Vårvindar friska

"Folkmusikens Monica Zetterlund" har hon kallats, Malin Foxdal, och liksom Monica Z rör hon sig obehindrat mellan genrerna. Ena stunden sjunger hon blues med Clas Yngström, nästa spelar hon ihop med Kalle Moraeus.
På Vårfestivalen sjunger hon bland annat Lars Gullin - denne fine saxofonist och kompositör som smälte samman den svenska folkvisans melankoli med den amerikanska jazzen. Två låtar med orkester och en med mindre besättning blir det. Och en hyllning till Monica Z får vi också i form av musik av Bill Evans - en annan av jazzens stora. Malin har också lovat att sjunga "I denna ljuva sommartid" och troligen gör hon också ett nummer tillsammans med Forssaängkören.
Kören sjunger på egen hand förstås - vad är inte riktigt bestämt än - och dessutom tillsammans med orkestern ett par satser ur Ralph Vaughan Williams "Folk Songs of the Four Seasons".
Årets dirigent heter David Lundblad och är en man med många järn i elden: dirigent för Dalasinfoniettans kör, dirigent för Borlänge Kammarkör, projektansvarig för Vinterfest vid Siljan och konstnärlig ledare för Musik vid Siljan. Ett av den svenska orkestermusikens mest praktfulla verk kommer vi att få höra: Oskar Lindbergs Festpolonäs och praktfull är också finalen ur Tjajkovskijs fjärde symfoni. Jovisst, Blomma min stad blir det också. En sådan tradition, snart 60 år gammal, sviker man inte.
Allt är med andra ord upplagt för ännu en Vårfestival med ett välfyllt smörgåsbord. Kom och låt er väl smaka på de musikaliska godbitarna. Det enda vi inte kan garantera är vädret, så för säkerhets skull: ta med både paraply och solglasögon!

Foto på Malin Foxdal: Petter Cohen