Vlad och von Abel

Pris: 150:-
Ungdom t o m 20 år halva priset

Inspiratör och virtuos

Vlad Stanculeasa dök upp härom året som både violinsolist och dirigent tillsammans med Dalasinfoniettan i en konsert med rubriken Tjeckisk vår. Detta fungerade så lyckosamt att han från i höst är konstnärlig inspiratör för sinfoniettan. Vlad är född i Rumänien och började spela violin vid sju års ålder. Han studerade i Bukarest och Gstaad och avlade solistdiplom i Lausanne där Pierre Amoyal var hans lärare. Han har blivit prisbelönt i mer än 25 tävlingar och är sedan en tid konsertmästare i Göteborgssymfonikerna. Vlad spelar på en violin skapad av Sanctus Serafin år 1739, ett instrument som tidigare ägts av George Enescu och Yehudi Menuhin. På dirigentpulten står Vlads gamle mentor KOnrad von Abel, som bland annat är elev till Sergiu Celebidache, den man som på 1960-talet utvecklade svenska Radiosymfonikerna till en orkester av internationell klass.

Vi får höra Prokofievs andra violinkonsert från 1935 och att den ibland kan upplevas som lite spretig har tonsättaren själv förklarat med att han vid tiden för dess tillkomst ständigt var på resande fot. Sålunda skrev han huvudtemat till första satsen i Paris och andra satsen i Voronezj medan orkestreringen fullbordades i Baku och premiären skedde i Madrid.

Dessförinnan får vi höra Rossinis spirituella uvertyr till Italienskan i Alger, som börjar så bedrägligt stillsamt med kontrabasarnas pizzicato för att plötsligt braka loss i ett dundrande fortissimo - inspirerat av Haydns så kallade pukslagssymfoni. Av Haydn själv får vi höra hans allra sista symfoni - Londonsymfonin kallad - som inte har några våldsamma överraskningseffekter men är allmänt uppfinningsrik och spirituell.