Vårfestival

Forssaängkören
Pris: 200:-

VÅRFESTIVAL MED KÄND VISDUO

Borlänge Orkesterförening ger sin traditionella Vårfestival den 14 maj kl 17.00 i Hagagymnasiets aula. För 60 år sedan gick den första Vårfestivalen av stapeln med Lillebror Söderlundh som dirigent. I år är det Bengt-Åke Lindén som står på pulten. Den i Dalarna mycket kända och uppskattade visduon, Mats Höjer och Sölve Olofsson, kommer att förgylla programmet som solister. De framför dels ett antal visor själva men ackompanjeras även av orkester och kör i visor av Evert Taube, Stefan Demert m fl.

Som kör medverkar Forssaängkören, musikskolans högklassiga flickkör, i ett knippe låtar av ABBA och Ted Gärdestad tillsammans med orkester i arrangemang av Lars Stigsson. Det är inte bara Vårfestivalen som fyller 60 år, det är också 60 år sedan Ted Gärdestad föddes. Forssaängkören framför också egna nummer under ledning av sina dirigenter Maria Cervin och Leena Kalliokoski.

Två av orkesterns egna förmågor kommer att framträda som solister. Elin Gunnars, violin, spelar den underbara Meditation ur Thaïs av Massenet och Sara Svedin, trumpet, Trumpeter’s Lullaby av den amerikanske populärkompositören och svenskättlingen Leroy Anderson.

Symfoniorkestern framför ett antal satser ur Sjostakovitjs Svit nr 2 vid olika tillfällen under konsertens gång. Marscher, danssatser och final är beteckningarna. Det är musik i starka färger men lätta att ta till sig. I år får Sjostakovitj också stå för den vanligt förekommande ”wienervalsen”. Åtminstone en av valserna i sviten skulle man kunna tro att självaste Strauss hade varit upphovsman till. Nu blir Johann Strauss d y ändå representerad med självklara ”Blixt och dunder” och Vårfesti-valens speciella signum ”Blomma min stad” kommer naturligtvis att stå på programmet.

Välkommen till en musikaliskt glad, medryckande och omväxlande Vårfestival 2016 i en blomstersmyckad konsertsal. Konserttiden beräknas till ca 2,5 timmar och i pausen serveras
kaffe med bröd av Forssaängkörens föräldraförening. Biljetter i förköp genom turistbyrån och
direkt vid entrén en timme innan konserten.