Dalmålningar i musik

Gagnefs kyrka
Solist: Katharina Frogner Kockum
Dirigent: Christer Paulsson
Pris: 150:- (Biljetter säljs via Turistbyrån och vid entrén)

Dalmålningar i musik

Höstens första konserter med Borlänge Orkesterförening äger för ovanlighetens skull inte rum i Borlänge utan i Gagnefs kyrka den 8 oktober kl 18.00 och i Leksands kyrka den 9 oktober 18.00. Rubriken på konserterna är Dalmålningar i musik.

Det är 100 år sedan Rune Lindström föddes. I Leksands kulturhus har man visat en stor utställning om hans verk och skapande. Bland mycket annat skrev Rune Lindström manus till tre baletter,
Johannesnatten med musik av Gunnar de Frumerie, Simson och Delila med musik av Erland von Koch samt Den förlorade sonen med musik av Hugo Aflvén. Av dessa baletter är musiken till Den förlorade sonen välkänd medan musiken till de övriga är desto mer okänd.

Borlänge Orkesterförening bjuder därför på utdrag ur baletterna Johannesnatten och Simson och Delila samt Alfvéns orkestersvit till Den förlorade sonen i ett unikt program som bygger på Dalarnas folkmusikskatt men omskapad efter tonsättarnas stil, temperament och kynne.

Solist vid konserten blir sopransångerskan Katharina Frogner Kockum som även medverkat i Himlaspelet. Hon kommer bl a att sjunga en fin och känslig tonsättning av Oskar Lindberg till Erik
Axel Karlfeldts kända dikt Jungfru Maria. Det är musik i senromantisk stil på gränsen till
impressionism.

Jörgen Dicander har forskat i Rune Lindströms texter och gett ut boken ”Den dalmålande dramatikerna RUNE LINDSTRÖM” där han behandlar de texter som ligger till grund för alla baletterna. Jörgen Dicander är violinist i orkestern men kommer vid konserterna också att presentera och läsa textavsnitt som direkt ansluter till den spelade musiken.

Vid de här konserterna kommer orkesterförening att ha en stor besättning då instrumentationen kräver flera träblåsare och bleckblåsare än vanligt. Dessutom behövs en omfattande slagverksuppsättning som kräver många spelare. Även harpa ingår i alla baletterna.
Dirigerar gör Christer Paulsson.

Välkommen till en musikalisk afton med storslagen musik av tre giganter bland svenska 1900-talstonsättare som alla lät sig inspireras av det bästa som svensk folkmusik har att erbjuda – nämligen den från Dalarna.

Christer Paulsson