Adventskonsert

Borlänge Orkesterförening, medlemmar ur bygdens körer m.fl.
26 november kl 18.00
Stora Tuna kyrka
Kollekt

Adventskonsert

Borlänge Orkesterförening och bygdens körer ger traditionsenlig adventskonsert lördag den 26 nov i Stora Tuna kyrka kl 18.00.

I programmet framträder tre solister. Orkesterns egen cellist, Charlotte Liss, spelar två satser ur en konsert för cello och stråkar av Tartini. Helene Larsson, kyrkomusiker i Torsång, framför på stora orgeln Lift up your hands av den store franske orgelmästaren A Guilmant. Solist är också Eva Lövgren i Rolf Martinsson Öppna en väg för sångsolo, kör och orgel.

Tillsammans framträder kör och orkester i Vivaldis Gloria in excelsis, Händels Dotter Sion och
Herren vill jag prisa samt Stainers Hur ljuvligt är att höra stegen.

Ett av Edward Elgars mest kända verk är Serenad i e-moll som orkesterföreningen framför under ledning av Bengt-Åke Lindén. Det består av tre satser Allegro piacevole, Larghetto och Allegretto.

Otto Olssons Advent är omistlig på en adventskonsert, så även denna gång. Hela konserten avslutas med Voglers Hosianna för kör, stråkar, trumpeter och församlingssång. Fri entré – kollekt.