VÅRFESTIVAL 6 maj - Blomma min stad -

Dirigent: David Lundblad
Pris: 200:-/100:-

VÅRFESTIVAL 6 maj - Blomma min stad -

Borlänge Orkesterförening håller sin traditionella Vårfestival den 6 maj kl 17.00 i Hagagymnasiets aula, Borlänge. Det är 60 år sedan Lillebror Söderlundh skrev sin fina vals Blomma min stad till text av Bengt Peterson. Borganäskören och Borlänge Orkesterförening stod för förstagångs-framförandet som ägde rum i Tennishallen, Domnarvet och därefter har valsen alltid funnit med vid Vårfestivalen. Därför är också Borganäskören under ledning av Marcus Moszny särskilt inbjuden för att apostrofera firandet.

Solist i år är Lars Karlin, en av världens främsta trombonister, verksam i Berlin,men född och uppvuxen i Koppslahyttan, Borlänge. Han började sina trombonstudier för Hans-Göran Olsson,
(som fortfarande sitter i orkesterföreningen) i musikskolan och Falu Musikkonservatorium. Därefter blev det Musikhögskolan i Stockholm för Sven-Erik Eriksson och utlandsstudier för Jonas Bylund vid Musikhögskolan i Hannover. Det stora genombrott kom med första pris i den tyska musiktävlingen Deutscher Musikwettbeverb vilket medförde solistengagemang både på kontinenten och i Sverige. Med Dalasinfoniettan har Lars gjort flera framträdanden senast vid Nyårskonserten tillsammans med en annan borlängestjärna, Hanna Husahr. Bland de skivor han spelat in kan nämnas, Lars Karlin, A Swedish Trombone Wilderness där han även framträder med gruppen Trombone Unit Hannover.

Borlänge Orkesterförening dirigeras vid det här tillfället av David Lundblad som förutom Dalasinfoniettan även är ledare för ett antal körer i länet som Borlänge Kammarkör, Falu Kammarkör och Dalasinfoniettans kör. David har varit verksam i Göteborg bl a som kormästare vid operan och dirigerat både professionella ensembler och amatörorkestrar runt om i landet.

På programmet står Södermans Festspel eller som den också kallas Ouvertyr till Jungfrun av Orléans, Malcom Arnolds A Grand, Grand Festival Overture för stor orkester där bl a tre dammsugare är solister! Vi gör allt för att bidra till vårstädningen. En riktig utmaning blir musik ur Gershwins An American in Paris. Av Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist, Elfrida Andrée, spelar stråkarna ett vackert och känsligt Andante. Konserten kommer att avslutas i god wieneranda med An der schönen blauen Donau av J Strauss d y i version för kör och orkester.

Kören kommer också att bidra med en egen avdelning med bl a körlyrik av Lillebror Söderlundh.

Konsertens längd är ca 2 tim och 30 min inklusive paus med servering.

Christer Paulsson
Borlänge Orkesterförening