Bildspel

Dirigent: Bengt-Åke Lindén
Pris: 200:-

Spännande sammarbeten

Denna höstkonsert bjuder på två spännande samarbeten med andra kulturföreningar. Borlänge kammarkör och Borlänge Orkesterförening bjuder på de häftigaste köravsnitten ur Carl Orffs mäktiga verk Carmina burana. Dessutom blir det en hyllning till Wilhelm Peterson-Berger då det är 150 år sedan han föddes. Kören sjunger körstycken a cappella och orkestern spelar Gratulation och Till rosorna ur Frösöblomster.

Tidigt tog Borlänge Fotoklubb kontakt med orkestern för eventuellt samarbete och nu kommer det att ske. Orkestern spelar Lars-Erik Larsson välkända Pastoralsvit i tre satser som bildsätts av fotoklubben på storduk. Orkestern får då förlita sig till notställsbelysning och det blir nersläckt i salongen. Den kända Romansen för enbart stråkar bildar mittensats i detta svenska mästerverk. Kanske blir det bilder även till något körstycke.

I orkestern finns många duktiga instrumentalister. En av dem är Thomas Haglund som kom som musiklärare till Borlänge för ett par år sedan. Han blir solist i Mozarts Klarinettkonsert den första satsen. Ett verk som inte kräver någon ytterligare presentation.

Orkestern kommer också att framföra ett antal satser ur Komedianterna, ett skådespel skrivet för Centrala barnteatern i Moskva och tonsatt av Dmitrij Kabalevskij (1904-1987).Det blir några omväxlande satser som är korta och kärnfulla - litet i Sjostakovitj anda.