Stora Klanger

Solist: Ingrid Tobiasson
Stor manskör
Dirigent: Bengt-Åke Lindén
Pris: 200/150/100:- beroende på plats (se nedan)
Förköp - Visit Dalarna
Stora Klanger är rubriken för konserten söndagen den 11 mars i Stora Tuna kyrka.
Solist är Ingrid Tobiasson, alt, och förutom Borlänge Orkesterförening medverkar en stor manskör bestående av sångare från Falun, Smedjebacken, Hedemora, Säter, Siljansnäs och Sandviken.

Ingrid Tobiasson

Ingrid Tobiasson har haft en lång karriär vid Operan i Stockholm inom röstfacket som mezzosopran/alt. Hon utnämndes till hovsångerska 2000 och tilldelades Jussi Björling-stipendiet 2001. Bland hennes mest kända roller kan nämnas titelrollen i Bizets Carmen, Elisabet I i Donizettis Maria Stuarda och Kundry i Wagners Parsifal. Hon har medverkat vid åtskilliga skivinspelningar som t ex Stenhammars Tirfing, Korngolds Die tote Stadt, Verdis Don Carlos och Börtz Backanterna.
I en intervju har hon sagt att sjunga opera det är som att löpa häck, att prestera, få jaget och kroppen i samspel och att lägga sig till med Carolina Klüfts vinnarögon!

Altrapsodi

Upprinnelsen till konserten var en kontakt mellan Lennart Andréasson, ledare för Falu kvartettsångare och Ingrid Tobiasson att få göra Brahms Altrapsodi med orkester och mansskör.
Och på den vägen kom samarbetet igång. Altrapsodin (op 53) bygger på Goethes text Harzreise im Winter och är ett mycket vackert och finstämt verk. Brahms förekommer ytterligare i programmet med Variationer över ett tema av Haydn (op 56, 1873) som var hans första fullödiga orkester-komposition och som anses vara ett ljusfärgat och öppet musikstycke jämfört med hans övriga orkesterverk.

Landkjending

Har man en manskör att tillgå finns det ett par verk som man gärna framför tillsammans med orkester. Griegs Landkjending är ett av dessa. Verket komponerades 1872 till text av Björnstjerne Björnson och skildrar hur Olav Tryggvason återvänder till Norge för att ärva kungakronan och införa kristendomen. Som barytonsolist framträder här Ulf Hällqvist från Smedjebacken.

Finlandia

Det andra verket är Jean Sibelius Finlandia (op 26) från 1899-1900. Oftast framförd för enbart orkester men den här gången tillsammans med manskör i den avslutande hymnen och då sjungen på finska.

Edward Elgar

Edward Elgar, Englands store nationalromantiker, komponerade Sea Pictures (op 37) för altsolo och orkester 1899. Det är en sångcykel bestående av fem sånger varav tre framförs vid konserten, nämligen nr 2 In Haven text Alice Elgar, nr 4 Where Corals Lie text Richard Garrett samt nr 5 The Swimmer text Adam Lindsay Gordon. Ett av Elgars populäraste vokalverk!

Manskören kommer också att göra en del egna nummer. På programmet står då Arvo Pärts De profundis med orgel och slagverk, Av nåd (Amazing Grace) arr Göte Widlund, Benny Andersson Kärlekens tid med text av Ylva Eggehorn samt När sanningen förvanskas av Per Harling. I ett par av dessa medverkar Ingrid Tobiasson med soloverser.

Vi hälsar vår publik hjärtligt välkommen till denna konsert som verkligen bjuder på STORA KLANGER i Stora Tuna kyrka. Dirigent är Bengt-Åke Lindén.

Biljetter i olika kategorier

Biljetter finns att köpa vid Turistbyråerna, Visit Dalarna och de finns i tre kategorier:
1) platser där man ser och hör bra pris 200:-
2) platser där man ser delvis men hör bra 150:-
3) platser där man inte ser men hör bra 100:-.

Christer Paulsson
Ordförande för Borlänge Orkesterförening