Vårfestival med Sofia Källgren

Solist: Sofia Källgren
Dirigent: Bengt-Åke Lindén

Vårfestival

Den 4 maj kl 17.00 firar vi vårens ankomst med pompa och ståt men även skir grönska. Lokalen är som vanligt Hagagymnasiets aula och konserten inleds traditionsenligt med orkesterföreningens egen signaturmelodi – Blomma min stad – som Lillebror Söderlundh och Bengt Peterson skrev för över sextio år sedan. Som vanligt blir publiken översköljd av nejlikor från de sjungande flickorna i Forssaängkören under ledning av Leena Kalliokoski och Maria Cervin.

Solist är sångerskan Sofia Källgren som förutom att hon har välkänd i vårt land har en jättepublik i Kina. 2017 utsågs hon till Kinas turistambassadör i Sverige! Hon kommer att stå för det ljusa och skira i sina sångnummer tillsammans med orkestern och det är inte första gången hon gästar oss som solist. Senast var det för tjugofem år sedan och då i samband med Borlänge kommuns jubileumskonsert, 50 år, i Maserhallen.

Som lokal solist framträder en ung flicka från Musikskolan och orkesterföreningens egna led, nämligen Anna Ekman, i Svendsens Romans.

Forssaängkören sjunger ett knippe sånger i en egen avdelning men även ett medley tillsammans med orkestern ur ständigt aktuella Les Misérables med musik av C-M Schönberg.

Dirigenten Bengt-Åke Lindén har valt de rent orkestrala numren som de litet marschartade styckena Bojarernas intåg av Johan Halvorsen, Cortège ur Vlada av Rimskij-Korsakov och den egenartade, aviga och annorlunda The Circus Band av Charles Ives. Men det bjuds även på låtar ur Mary Poppins, den ursprungliga versionen, och naturligtvis Blixt och dunder av J Strauss.

Sofia Källgren sjunger A Rose Among Thorns, Albinonis Adagio, Somewhere, ur Phantom of
The Opera samt Skönheten och Odjuret.

Alltså bäddat för en härlig, musikalisk vårbukett med många färger i Hagagymnasiets aula.
I pausen står Forsssaängkörens föräldraförening för fika och biljetter köper man som vanligt
helst i förköp vid Visit Dalarnas Turistbyråer eller direkt vid entrén.

Välkommen!

Christer Paulsson