Beethovens 5:a med Orkesterföreningen

Introduktion: Christer Paulsson

Beethovens 5:a med Borlänge Orkesterförening

Konserten är utsåld!

OBS! Konserten äger rum lördag 3 oktober klockan 17.00 och inget annat!

Liksom andra körer och orkestrar har Borlänge Orkesterförening brottats med stora problem
under rådande coronapandemi. För första gången sedan 1957 tvingades vi ställa in Vårfestivalen.

Det är viktigt att vara försiktig och hålla sig till rådande restriktioner men också viktigt att i någon mån hålla kulturverksamheten igång även om det blir på sparlåga.

För orkesterföreningens del innebär det att vi repeterar och kommer att ge en konsert den 3 oktober
i Hagagymnasiets aula men under helt andra förhållanden än vanligt.

När vi repeterar separerar vi stråk och blås i större utsträckning. Alla sitter vid eget notställ
för avståndets skull. Vi använder handsprit vid övningarna, har kortare övningspass och slutar tidigare.

Vi ger en konsert med ett symfoniskt verk, som av en händelse råkar bli Beethovens Symfoni nr 5 i c-moll – den s k Ödessymfonin. Det är 250 år sedan Beethoven föddes och det skulle firas stort över hela världen. Ett firande som i mångt och mycket kommit av sig. Men Beethoven är en så stor gigant som tonsättare att han nog klarar sig bra ändå.
Konserten hålls i en akt utan paus och blir kortare än vanligt. Vi har heller ingen servering.

Hur många vi kan ta in i salongen vet vi inte än. Dagens restriktioner ligger på 50 personer.
Skulle Folkhälsomyndighetens förslag gå igenom så får man samla högst 500 personer men
med avstånd på en meter mellan konsertbesökarna. Det innebär för Hagagymnasiets aula att vi skulle kunna ta in mellan 125 och 150 personer. Vi hoppas besked kommer i så god tid att vi hinner planera för det. Vi kommer då att tillhandahålla biljetter till markerade platser. Ingen betalning vid entrén utan man får swisha valfritt belopp som stöd till orkesterföreningens verksamhet.

Kommande konserter:

Lördag 28 november 2020 18.00 Adventskonsert i Stora Tuna kyrka Borlänge Orkesterförening och solister sång och orgel.

Lördag 13 mars 2021 kl 17.00 i Hagagymnasiets aula
Alexander Lindh, trumpetsolist, Bengt-Åke Lindén, dirigent.
Trumpetkonsert, Mozart Symfoni nr 39 Ess-dur

Lördag 8 maj 2021 kl 17.00 i Hagagymnasiets aula VÅRFESTIVAL