Äntligen!

Solist: Alexander Lindh, trumpet
Biljetter: Vuxna 150:-, 18 år och yngre 100:-
Biljetter säljs via www.tickster.se
eller via Musikskolans expedition tisd-torsd 9-12.

Äntligen konsert!

På grund av rådande restriktioner har vi flera gånger fått skjuta upp denna konsert som nu äntligen ska kunna bli av – dessutom helt utan restriktioner för vare sig publik eller orkester.

Alexander Lindh

Alexander Lindh är solist i Haydns välkända trumpetkonsert. För ett par år sedan gjorde han stor succé med Dalarnas Orkesterförening i Falun med just denna konsert. Nu får han spela den på sin hemmaplan. Alexander började sin bana som trumpetare i Borlänge Musikskola för att sedan fortsätta vid Falu Musikkonservatorium. Sedan följde studier och examen vid Musikhögskolan i Malmö samt pedagogisk påbyggnad vid Kungliga
Musikhögskolan i Stockholm.

Som frilansmusiker har han varit flitigt verksam vid Malmö Operan. Vi har ofta sett honom i Dalasinfoniettan men han har också gjort inhopp i Radiosymfonikerna. Sedan några år är han anställd vid Arméns Musikkår i Stockholm. Intresset för pedagogisk verksamhet är stort och han undervisar i Nacka Musikskola. Senast han framträdde som solist med orkesterföreningen var vid en adventskonsert med Concertino för trumpet och stråkar av Knudåge Riisager. Men nu är det dags den största av alla trumpetkonserter - Haydns.

Johann Christian Bach

Johann Sebastian Bach hade många söner som blev framstående kompositörer. Den mest framgångsrike var Johann Christian Bach (1735 – 82) även kallad London-Bach. Hos honom är det inte mycket kvar av faderns barockstil utan nu gällde den galanta stilen som förebådade wienklassicismen. Han gjorde stor intryck på Mozart då denne besökte London på sin underbarnsresa 1764-65.

Symfoni utan menuett

Mozarts Symfoni nr 38 i D-dur skrevs troligen för Prag där han gjort succé med Figaros bröllop. Verket kallas ibland för ”symfonin utan menuett”. Den består därför bara av tre satser. Mozart lade ned ett omfattande arbete på symfonin. Man har hittat skissblad där han prövat och experimenterat med temana för att hitta de rätta kombinationerna i stämföring och kontrapunktik. Musiken kan tillsammans med de tre sista symfonierna (39 Ess-dur, 40 g-moll och 41 C-dur) räknas till kulmen av Mozarts symfoniska skapande.

Parkering

Parkering efter Djäknegatan tillåten vid konserter samt på skolgården. Däremot inte efter Läroverksgatan. På grund av vägarbeten är det enklast att nå Hagagymnasiet från Tjärnavägen (E16) avfart rondellen Röda vägen.

Varmt välkommen till konserten!

Ordförande för Borlänge Orkesterförening

Biljetter säljs via www.tickster.se
eller via Musikskolans expedition tisd-torsd 9-12.