Barococo – Symfonisk matiné

Barococo – Symfonisk matiné Borlänge Orkesterförening
112 mars klockan 17.00
Dirigent: Bengt-Åke Lindén
Pris: 100:-/50:- (upp till 18 år)
Biljettbeställning se länk nedan.

Borlänge Orkesterförening 100 år, 1922 – 2022

Jubileumsåret invigs med Barococo – en symfonisk matiné i en avdelning med musik av Lars-Erik Larsson och Wolfgang Amadeus Mozart.
Lars-Erik Larsson komponerade 1973 en svit för orkester tillägnad Råå musiksällskap. Först fick den titeln Råårokoko som sedermera ändrades till det mer internationellt gångbara Barococo. Den består av sex satser i en musikantisk och humoristisk stil med citat från många olika klassiska stycken i en skickligt sammansatt väv som bär tonsättaren egen musikaliska prägel.

Det andra stycket på programmet är en av Mozarts främsta och mest kända symfoniska skapelser,
nämligen Symfoni nr 40 i g-moll K 550 komponerad i Wien 1788. När Mozart använde tonarten g-moll i sina verk gav han uttryck för en oro, smärta och lidelse utan att göra avkall på att tonerna skulle få såra örat utan förbli verklig musik för åhöraren.
Satserna i symfonin är fyra. Efter inledande Allegro molto kommer Andante, Menuetto och finalsatsen Allegro assai. Kanske världens mest kända symfoni möjligen Beethovens ödessymfoni
undantagen

Biljetter, 100:- för vuxna och 50:- för barn/ungdom upp till 18 år (onumrerade)
Förköp Nortic/Visit Dalarna och vid entrén.

Det finns gott om gratis parkeringsplatser efter Djäknegatan (ej Läroverksgatan).

Christer Paulsson
ordförande