Borlänge Orkesterförening 100 år

Solist: Bengt-Åke Lundin piano
Dirigenter: Bengt-Åke Lindén och Christer Paulsson

Borlänge Orkesterförening 100 år

Välkommen till en konsert där orkesterföreningen tar ut svängarna rejält som man bör göra efter en obruten 100-årig verksamhet. Denna gång också med en ovanligt stor orkester. På programmet står nordisk musik av bästa märke.

Festspel för stor orkester

Hugo Alfvén hör också till årets jubilarer då det är 150 år sedan han föddes. Hans Festspel för stor orkester op 25 inleder konserten. Ett verk som är särskilt lämpat för ett jubileumsprogram.

Edvard Griegs Pianokonsert

Edvard Griegs Pianokonsert i a-moll op 16 är en av de mest omtyckta pianokonserterna världen över. Solist är Bengt-Åke Lundin från Stockholm, som hör till den svenska pianoeliten och har framträtt i USA, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike, Grekland, Estland, Egypten och Kina förutom mängder av framträdanden i vårt eget land. Dessutom är han flitigt anlitad som ackompanjatör till instrumentalister och sångare. För några år sedan var han solist i Beethovens Kejsarkonsert tillsammans med orkesterföreningen.

Symfoni nr 1

En stor romantisk symfoni avslutar konserten, nämligen Jean Sibelius Symfoni nr 1 i e-moll. Redan i sin första symfoni, där han inspirerades av Tjajkovskij och Bruckner, presenterar han sig som Nordens störste symfoniker. Symfonin består av fyra satser som innehåller det mesta av kraft, skönhet, vemod, kärvhet, lidelse och instrumentalt sjungande.

Dirigenter

Dirigenter är Christer Paulsson i Alfvéns Festspel och Bengt-Åke Lindén i Griegs Pianokonsert och
Sibelius’ symfoni.

Jubileumsskrift

En Jubileumsskrift har framtagits av Christer Paulsson, orkesterns ordförande och tidigare dirigent. Den består av en exposé över orkesterns verksamhet under tio decennier, orkesterbilder, en sammanställning över konsertprogram för spelåren samt en del statistik över dirigenter, solister och mest spelade verk.

Vid konserten kommer en del äldre affischer att ställas ut och kan betraktas i samband med servering i pausen.

Ett stort och varmt tack till konsertens sponsorer:
Borlänge kommun Kulturnämnden, SSAB samt Länsförsäkringar Dalarna.

Länk till biljettförsäljning: https://www.nortic.se/dagny/event/40508