BOF - Kort historik

Det var 1922 det började. Den 8 oktober rent av. Blåsmusik fanns tidigare och det på 10-talet så populära Lyronekapellet innehöll också stråkar. Men symfoniorkester i bruksorten Borlänge? För det behövdes en verklig entusiast. Han kom, flyttande från Grängesberg, i gestalt av Georg Strömberg, och sin dröm om en symfoniorkester kunde han alltså förverkliga på hösten 1922.

Första konserten

Den första konserten med Borlänge-Domnarvets orkesterförening, som den då hette, ägde rum på Palladiumbiografen den 3 december. Mottagandet var positivt och sedan rullade det på, trots ekonomiska problem, trots att många av musikerna var skiftarbetare. Oförtröttlig inspiratör och ledare var Georg Strömberg.

Dirigenter

I 32 år ledde Georg Strömberg sitt livsverk, tills Lille Bror Söderlundh tog över. Med honom kom en ny tradition: att den kommunale musikledaren också blev anförare för orkesterföreningen. Georg Papmehl-Dufay, Hasse Ericsson och Stig Eklund har i tur och ordning hållit i tyglarna och idag är det Christer Paulsson som sedan 1990, de första åren tillsammans med Lasse Tull, har ansvaret att föra traditionen vidare.

Lille Bror Söderlundh och solisten Christina Gorne vid Våren i Wien 1956, den första vårkonserten i stor stil i Borlänge.
Foto: Rädda Bilden, Borlänge kommun.

Förändringar

Men förändringens vindar blåser. Från och med hösten 2008 har Christer valt att trappa ner sitt engagemang, vilket innebär att till vissa konserter behöver vi anlita gästdirigenter. Vad detta kommer att leda till på sikt återstår att se.

Gränsöverskridande

Egentligen är en orkester av det här slaget ett makalöst exempel på gränsöverskridande samarbete. Här sitter yrkesmusiker och amatörer sida vid sida, här möts pensionärer och tonåringar - något som inte är alltför vanligt i vårt ålderssegregerade samhälle - och alla strävar mot ett gemensamt mål: att utifrån sina förutsättningar tränga in i och tolka de stora mästarnas verk så troget som möjligt och sedan förmedla denna insikt till publiken.

Spelglädje

Ta en extra titt på musikerna nästa gång du går på en av våra konserter och upptäck glädjen - glädjen att upptäcka, glädjen att skapa, glädjen att förmedla. Det innebär inte nödvändigtvis att alla sitter och skrattar hela tiden, för musicerande på den här nivån kräver hög koncentration, men att man njuter av sin musik - det är uppenbart. Det är vår innerliga förhoppning att denna njutning också fortplantas till dig som lyssnar.

BOF-fest i Järnvägshotellets festvåning.