Tjajkovskijs 4:a

paus
Pjotr Tjajkovskij: Symfoni nr 4 f-moll op 36

Ensembler ur orkestern

Den här gången har vi ingen solist på vår höstkonsert utan före paus framträder vi i mindre konstellationer. Det börjar med ”Dalakvintetten” i Malcolm Arnolds roliga och humoristiska blåskvintett i tre korta satser. Därefter en brassensemble bestående av fyra trumpeter, valthorn, fyra tromboner och tuba i Chris Hazells karakterisering av fyra katter. Hela stråket avslutar första avdelningen i Rautavaaras Pellimannit, korta egenartade satser, med inspiration hämtad från finsk folkmusik.

Tjajkovskijs 4:e symfoni

Om första halvlek kan betecknas som sprudlande av humor och lätthet blir det desto allvarligare i andra halvlek med Tjajkovskijs f-mollsymfoni i fyra satser. En stor romantisk symfoni som spänner över hela känsloregistret.

I Andante sostenuto - Moderato con anima
II Andantino in modo di canzone
III Scherzo. Pizzicato ostinato
IV Finale: Allegro con fuoco

Det finns inte många orkestrar i Dalarna som har resurser och möjligheter att ge sig på ett framförande av en stor romantisk symfoni. Borlänge Orkesterförening är för närvarande den enda som har den förmågan. Det känns angeläget att någon gång med jämna mellanrum få spänna krafterna och göra en utmaning utöver det vanliga.

Parkering

Parkeringsplatser runt Hagagymnasiet är begränsade på grund av byggnationer.
De platser som finns är efter Djäknegatan samt vid matsalen. I övrigt hänvisas till parkering vid Maserhallen.

Välkommen till en storartad orkesterkväll!

Christer Paulsson

Biljetter

Biljetter: 150:- vuxna, 75:- barn och ungdom upp till 18 år. Förköp och försäljning vid entré.