Vårfestival

Forssaängkören
Orkesterdirigent: Bengt-Åke Lindén
Kördirigenter: Maria Cervin och Ove Rung
Pris: 200:-, ungdom 100:- (länk längst ner på sidan)

Vårfestival

Borlänge Orkesterförening har nyligen fyllt 100 år och går vidare i sin strävan att bjuda på på symfonisk musik i olika genrer – klassiskt och populärt om vartannat. Nu är det dags för Vårfestival med Lille Bror Söderlundhs fina vals ”Blomma min stad” som åter sätter sin signatur på konserten.

Som solist har vi engagerat Tina Ahlin som får räknas till en av Sveriges mest turnerande artister. Hon är verksam som sångerska, pianist, munspelare, dragspelare, kompositör och arrangör. Har varit programledare i otaliga TV- och radioprogram, gjort revyer, teater och julshower. Med en naturlig glädje och drivkraft lyfter hon medmusikanter och smittar av sig till publiken.

2022 gav Tina ut en svit med tonsättningar av Tage Danielssons dikter i urval. Hon har också fått stipendium från Sällskapet Tage Danielssons vänner. En del tonsättningar kommer att finnas med i programmet i nyskrivna arrangemang för orkester av David Lundblad. Kopplingen till Hasse och Tage ligger också till grund för orkesterns programval. Deras revy Spader Madam bygger på musik av Franz Schubert och därifrån spelas Uvertyr och mellanaktsmusik samt Menuett ur Symfoni nr 5.

Bland övrig musik kan nämnas Änglamark i arr av Hans Ek och ett Medley ur Musikalen Guys and Dolls av den kände arrangören Calvin Custer.

Tina Ahlin kommer också att göra en egen avdelning och sjunga tillsammans med Forssaängkören.

Konserten ges i två avdelningar á 45 minuter. Däremellan servering i Ljushallen som Forssaängkörens föräldraförening står för.

Välkommen till en härlig Vårfestival som kommer att muntra upp sinnena och bjuda på blomsterregn över publiken.

Ordförande för Borlänge Orkesterföreningen

Parkering sker bäst efter Djäknegatan där man står fritt på lördagar.
Det finns två ingångar - dels stora entrén från Läroverksgatan men även direkt till aulans foajé från Djäknegatan.