Brahms och Dvorak

14 oktober klockan 17.00
Solist: Johannes Paulsson, violin
Dirigent: Mario Gropsianu
Pris: 200/100:- (Länk längst ner på sidan.)

J Brahms Violinkonsert D-dur opus 77

Två av musikhistoriens riktigt stora mästerverk presenteras på denna konsert med Borlänge Orkesterförening. Ska man rangordna alla konserter för violin och orkester så hamnar Brahms konsert obestridligen i topp. Johannes Paulsson tar här ett stort kliv fram från Dalasinfoniettans förstafiolstämma. För ett år sedan gjorde han ett bejublat framträdande i en violinkonsert av Saint-Saëns tillsammans med Dalarnas Orkesterförening i Falun. Då liksom nu tillsammans med dirigenten Mario Gropsianu, utbildad i Rumänien, men i många år verksam som kontrabasist och dirigent i Sverige.

A Dvorak Symfoni nr 8 G-dufr opus 88

Dvoraks Symfoni nr 8 är fylld av böhmisk folkton och romantisk klangfärg. Tillsammans med den nionde (Nya världen) är det den mest spelade och omtyckta bland tonsättarens stora orkesterverk.

Biljetter